2009年7月22日星期三

Sejarah terhadap Teknologi Komunikasi

22 July 2009

Pada kuliah malam ini, saya telah mengenai tentang sejarah terhadap teknologi komunikasi. Selain itu, saya juga terdapat pengetahuan terdapat evolusi teknologi komunikasi dan peranan teknologi komunikasi melalui sejarah komunikasi. Dengan kuliah hari ini, saya dapat mengetahui terdapat 5 era komunikasi, iaitu komunikasi suara, komunikasi pelukisan, komunikasi percetakan, telekomunikasi dan komunikasi interaktif. Dalam kuliah hari ini, saya dapat mengetahui bahawa rupa-rupanya komunikasi suara adalah bermula sejak 200,000tahun s.m. Selepas itu, wujud komunikasi pelukisan pada 10,000 tahun s.m. Iaitu petroglyphs. Kemudian, wujudnya piclogram yang lebih sistematic pada 9000 tahun s.m. Yang akhirnya wujud ideograms yang merekodkan idea orang masa dahulu.

Dalam aspek mengenali pencipta yang mencipta alat-alat teknologi komunikasi, saya berpendapat bahawa kita hendaklah sentiasa beryakin diri dan berusaha untuk mencapai keinginan kita. Contohnya Edison yang mencipta mentol lampu. Semasa beliau terdapat rangkain untuk mencipta lampu, terdapat banyak orang tidak percayai beliau sebab mereka anggap inilah "mession impossible".Tetapi Edison pula tidak berasa kecewa dan beliau terus membuat kajian terhadap membuat lampu. Akhirnya melalui sebanyak 1000 kali ujian, beliau berjaya mencipta lampu dan tidak begitu sahaja, kajian beliau tidak berhenti-henti. Edison sentiasa berubah suai ciptaannya bertujuan membawa lebih banyak kemudahan kepada manusia. Contoh ini bukan sahaja digunakan dalam ciptaan, tetapi juga dalam cara kita berhidup. Contohnya, Edison telah mencipta fonograf, maka Alaxender Graham Bell telah mengubahsuaikan fonograf itu dan telah mencipta telefon. Ini merupakan satu evolusi dalam teknologi komunikasi.

Pada pendapat saya, sebab manusia yang sentiasa mengejar kemudahan dan keselesaan , maka evolusi dalam teknologi adalah sangat pesat terutamanya dalam bidang teknologi komunikasi. Contohnya wujudnya computer, telefon bimbit yang pelbagai fungsi, internet dan sebagainya. Keadaan ini telah menyebabkan manusia sentiasa berkomunikasi dengan menggunakan alat teknologi. Ininya yang saya dapat dalam kuliah bagi hari ini.

1 条评论: